HAT-KP-1-2022/1-000043

Kategória: Nevelés - oktatás, 2023. június 12., hétfő

Pályázat címe: Kirándulás irodalmi nagyjaink nyomában "kincses városokon" keresztül egyedülálló természeti értékek felfedezésével Erdélyben/A

pályázati azonosító: HAT-KP-1-2022/1-000043

iktató szám: HAT/54/2022

időpont: 2023.05.30.-06.02.

résztvevő osztályok: 7a, 7d

kísérő tanárok: Molnárné Kiss Ildikó, Chrien Gábor, Dr. Komáromi István, Jeneiné Duli Monika

Kirándulás irodalmi nagyjaink nyomában "kincses városokon" keresztül egyedülálló természeti értékek felfedezésével Erdélyben 2023. május 30-június 02.

A Határtalanul! program célkitűzésének megfelelően arra törekedtünk, hogy a „magyar – magyar” kapcsolatok építésén keresztül a diákok, a fiatalok, a felnövekvő korosztály külhoni magyarsággal kapcsolatos ismereteinek a bővítése, a nemzeti identitás érzésének és szellemiségnek erősítése, ápolása megvalósulhasson. Utazási célterületünk az egykor a „Történelmi Magyarország” – hoz tartozó sokszínű, s multi-etnikus nemzetiségű és kultúrájú Erdélynek a magyarság történelmének, irodalmának, néprajzának, gasztronómiájának és természeti sokszínűségének megismerése volt.

A négy napos tanulmányi kirándulás tartalmas programja és csodás élményei, a következőképpen alakultak:

Utazásunkat Nyíregyházáról kezdtük meg és Vállaj határátkelőnél léptük át a határt. Nagykárolyban a Károlyi-kastélyt, majd Érmindszenten Ady Endre emlékmúzeumát kerestük fel, ahol koszorút helyeztünk el az Ady szobránál és eme rendhagyó irodalomóra keretén belül szavalta el egy diák Ady Endre Föl-földobott kő című versét. Tasnádon és Zilahon keresztül vezetett az utunk a csodaszép Kolozsvárra. A főtéren megtekintettük a Szent Mihály-templomot és az ott álló Mátyás szobrot. Ez után Mátyás szülőházához sétáltunk, amelyet megkoszorúztunk, majd a Farkas utcai Református Templomhoz látogattunk el. Estére értünk Torockóra, a szálláshelyünkre.

Érmindszent

Kolozsvár

Következő nap ellátogattunk a vadregényes Tordai-hasadékhoz, majd megtekintettük Marosvásárhely nevezetességeit, a Kultúrpalotát, a Rózsák-terét és megkoszorúztuk a Bolyai szoborcsoportot. Innen utunk Szovátára vezetett, ahol körbe sétáltuk a Medve-tavat és megnéztük a sósziklákat. Felsősófalván látogatást tettünk a Székely Mózes Általános Iskolában, ahol a diákok tanáraikkal egy műsorral készültek, majd közösen énekelhettünk a külhoni diákokkal. A magyar pedagógusokkal beszélgettünk és megnéztük az általános iskola tantermeit. Este elfoglaltuk szálláshelyünket Farkaslakán.

Medve-tó

Felsősófalva

A harmadik napot a csodás Parajdi Sóbányában kezdtük. Átkeltünk a festői Bucsin-tetőn, ahonnan Gyergyószentmiklósra érkezve rövid pihenőt tettünk a csodaszép Pongrác-tetőn. A káprázatos Békás-szorosban rendhagyó földrajzóra keretében gyönyörködtünk a természeti képződményekben. Ezt követően sétáltunk a Gyilkos-tó körül. Farkaslakán Tamási Áron síremlékénél helyeztük el a megemlékezés koszorúját. Majd visszatértünk a farkaslaki szálláshelyünkre.

Parajdi Sóbánya

Gyilkos-tó

Utolsó nap először Korond egyedülálló népművészeti kirakodóvásárán válogattunk a helyi kerámiatermékek, gyékényfonatok, gyapjútermékek, faeszközök és dísztárgyak között. Ezután Szovátát érintve, Szászrégenen keresztül, Dés városába érkeztünk, ahol megtekintettük a főtéren álló református templomot és az egykori fejedelmi házat, amelyben Báthori és Rákóczi is lakott. Koltóra érkezve, Szendrei Júlia és Petőfi Sándor látogatásainak az emlékhelyét felkeresve, egy rendhagyó irodalomóra keretén belül szereztünk maradandó élményeket. A Teleki – kastélyban megtekintettük az öreg somfa alatt álló kerekasztalt, ahol Petőfi több gyönyörű költeménye is született. A költő és felesége szobránál koszorút helyeztünk el. Ezt követően Nagybánya érintésével jutottunk el Szatmárnémetibe. A Vécsey-háznál emlékeztünk meg Rákóczi fejedelemről és koszorút helyezünk el a domborműnél.

Koltó

Szatmárnémeti

A nagyon tartalmas és látnivalókban, élményekben gazdag négy napos erdélyi utazásunk után a csoport a csengersimai határátkelő érintésével, érkezett haza Nyíregyházára. Fáradtan, de tele élményekkel. Köszönjük szépen a lehetőséget, hogy ebben a nagyszerű programban részt vehettünk!